Ostatnia aktualizacja 27 grudnia, 2022 at 09:49 pm
Google Tag Manager: instalacja i konfiguracja GTM – to nie jest trudne!
Wiedza do czego służy i czym jest Google Tag Manager jest niezwykle ważna. Nie tylko z punktu widzenia freelancera Google Ads, czy specjalisty od marketingu. Za każdym razem jak rozmawiam z klientami i dochodzimy do momentu, że trzeba przenieść Google Analytics do Google Tag Managera to najczęściej zapada wymowna cisza. O ile większość klientów jeszcze wie, a czasem nawet i używa, Google Analytics, tak GTM to już dla nich zbyt skomplikowana sprawa. A wcale tak być nie musi. Ale z drugiej strony… to klient powinien znać się na swoim biznesie, a nie na moim 😉 I jest to dobre rozwiązanie, bo szkoda Twojego czasu – lepszym rozwiązaniem jest powierzyć to zadanie specjaliście.
Co to jest Google Tag Manager (GTM) i do czego służy?
Google Tag Manager (w skrócie: GTM) to darmowe narzędzie od Google, które służy do zarządzania tagami. Ale właściwie czym są te tagi? Tagi to nic innego jak np. kod śledzenia Google Analytics, Facebook Pixel, czy tagi konwersji Google Ads. Jedną z korzyści pracy w GTM jest ułatwienie pracy marketerom. A klientowi oszczędza czas i pieniądze. Wyobraź sobie, że bez GTM za każdym razem musisz angażować dewelopera tylko po to, żeby dodał fragment kodu w witrynie. A dzięki Google Tag Managerowi – programista tylko raz instaluje skrypt GTM w witrynie i voila! Później już od specjalisty zależy jakie tagi zamieści w kontenerze GTM. W pierwszej kolejności pewnie trzeba przenieść całą analitykę (kody śledzenia Universal Analytics i Google Analytics 4), następnie kody śledzenia konwersji Google Ads (jeśli akurat prowadzona jest kampania Google Ads) i cała resztę. Warto zapamiętać, że z pomocą Google Tag Managera możemy śledzić zachowania użytkowników na swojej stronie, np. ile razy kliknęli w numer telefonu, czy adres mailowy, wysłanie formularzy i przede wszystkim przechwytywać dane e-commerce. Czy Ty jako klient nie chciałbyś znać takich informacji? Moim zdaniem warto wiedzieć, bo pomaga to podejmować lepsze decyzje biznesowe i oceniać działania marketingowe.
Koszty agencji marketingowych za wysokie?
Instalacja Google Tag Managera
Poniżej znajduje się instrukcja jak skonfigurować Google Tag Manager. Zakładam, że posiadasz konto Google – najlepiej to samo, którego używasz do Google Analytics, czy Gmail. W innym wypadku musisz założyć nowe konto.
- Zaloguj się w https://tagmanager.google.com/
- Zacznij od utworzenia nowego konta. W tym celu po prawej stronie kliknij „Utwórz konto”.
- Następnie zobaczysz ustawienia dla nowego konta jak na zdjęciu poniżej:
- Nazwa kontenera – osobiście najczęściej wpisuję tu nazwę firmy/witryny klienta.
- Zmień kraj na Polska. Możesz, ale nie musisz, wysyłać dane anonimowo do Google.
- Nazwa kontenera – tak jak sugeruje Google – możesz wpisać adres swojej strony internetowej.
- Platforma docelowa – witryna internetowa. Kiedyś może będziesz miał potrzebę instalacji Serwer, ale na dzień dzisiejszy interesuje Cię tylko wybór witryny internetowej.
- W następnym kroku do przeczytania i zaakceptowania warunki korzystania z usługi Menadżera Tagów Google.
- Teraz zobaczysz najważniejszą rzecz – musisz wdrożyć wygenerowany kod na swojej stronie. Możesz to zrobić na kilka sposobów.
Instalacja Google Tag Managera przy pomocy programisty
Jeśli masz do dyspozycji programistę to po prostu wyślij mu wygenerowaną instrukcję. On już będzie wiedział co z tym zrobić, a Ty nie powinieneś się o nic martwić. Jest to rozwiązanie głównie dla stron opartych na dedykowanym rozwiązaniu. Ingerencja w kod strony może być skomplikowana, dlatego w takim wypadku najlepiej powierzyć to twórcy strony. Jeśli używasz popularnych systemów CMS to większość z nich ma potrzebne integracje do wgrania kodu.
Instalacja Google Tag Managera w WordPress
Jeśli używasz popularnego CMSa jakim jest WordPress to w tym wypadku polecam użycie wtyczki. Najczęściej używam wtyczki o nazwie Google Tag Manager for WordPress (GTM4WP) i znajdziesz ją w repozytorium wtyczek WordPressa lub pod linkiem https://gtm4wp.com/. Po zainstalowaniu wtyczki przejdź do Ustawienia i w rozwijalnym menu pojawi się nowa opcja o nazwie… Google Tag Manager. Następnie wystarczy podać w odpowiednim polu podaj numer ID swojego GTM i reszta jak niżej na obrazku:
UWAGA: Czasem po zapisaniu zmian Container Code ON/OFF wraca do wyboru OFF zamiast ON i trzeba to zmienić!
Zainstalowałem GTM na stronie internetowej – i co dalej?
Teraz zaczyna się prawdziwa praca z GTM. Możesz już teraz dowolnie wgrywać tagi i dostosowywać je do własnych potrzeb marketingowych. Pierwszym krokiem powinna być konfiguracja tagów usługi Google Analytics. Ustawienie tagów dla Universal Analytics jest bardzo proste i przebiega podobnie. W obu przypadkach musisz dowiedzieć się jakie są Twoje numery ID śledzenia dla obu usług. W lipcu 2023 (tak ogłosił Google) przestanie funkcjonować Google Analytics 3 (Universal Analytics), ale do tego czasu wciąż warto go wdrożyć i zbierać dane równocześnie w obu usługach.
Wdrożenie Universal Analytics (GA3) przy pomocy Google Tag Manager (GTM)
- Na początku przygotuj sobie numer ID kodu śledzenia. W tym celu zaloguj się do swojego konta Universal Analytics i w dolnym lewym rogu wybierz Administracja, a następnie ze środkowej kolumny – Informacje o śledzeniu -> Kod śledzenia. Patrz screen poniżej:
- Skopiuj ten kod i wróć do Google Tag Managera.
- W widoku GTM z lewej strony wybierz Tagi. I przy prawej krawędzi ekranu będzie przycisk Nowy.
- Wybierz nazwę dla tagu, np. GA3-Konfiguracja lub cokolwiek co będzie zrozumiałem dla Ciebie za co odpowiada dany tag. Kliknij w Konfiguracja tagu i z lewej strony wybierz Google Analytics – Universal Analytics.
- W polu Typ śledzenia pozostaw Wyświetlenie strony.
- Poniżej Ustawienia Google Analytics z rozwijalnego menu wybierz Nowa zmienna.
- Teraz zobaczysz kolejną formatkę, której trzeba nadać nazwę zmiennej, np. ID GA3, a w polu Identyfikator śledzenia wkleić skopiowany wcześniej kod śledzenia z Google Analytics. Kliknij Zapisz w górnym prawym rogu.
- Teraz pozostanie tylko ustawienie Reguły. W tym miejscu wystarczy wybrać All Pages z menu po lewej stronie.
- Zapisz nowy tag.
Wdrożenie Google Analytics 4 z pomocą Google Tag Manager (GTM)
- Podobnie jak w przypadku GA3, teraz też będziemy potrzebowali identyfikatora. Zaloguj się do Google Analytics i wybierz usługę Google Analytics 4. Ze środkowej kolumny wybierz Strumienie danych i kliknij w strumień danych Google Analytics 4. Po prawej stronie pojawi się Identyfikator Pomiaru i możesz go łatwo skopiować.
- Wróć do swojego konta GTM i znowu utwórz nowy tag.
- Wybierz nazwę dla tagu, np. GA4-Konfiguracja. Kliknij w Konfiguracja tagu i tym razem z lewej strony wybierz Google Analytics: konfiguracja GA4.
- W polu Identyfikator pomiaru wklej dokładnie ten identyfikator, który skopiowałeś wcześniej.
- Poniżej Ustawienia Google Analytics z rozwijalnego menu wybierz Nowa zmienna.
- Teraz zobaczysz kolejną formatkę, której trzeba nadać nazwę zmiennej, np. ID GA3, a w polu Identyfikator śledzenia wkleić skopiowany wcześniej kod śledzenia z Google Analytics. Kliknij Zapisz w górnym prawym rogu.
- W Regułach ponownie wybierz All Pages.
- Zapisz nowy tag.
Tagi z wdrożeniem kodów śledzących na naszej stronie mamy już gotowe. Ale… to jeszcze nie wszystko. Trzeba jeszcze opublikować kontener. W tym celu w górnym prawym rogu kliknij Prześlij. Potem wystarczy pominąć kolejne okienka – chyba, że chcesz śpiewać jak gdyby nikt nie słuchał – taki żarcik od Googla.
Jak widzisz to wcale nie było takie trudne. A może i przy okazji już rzuciło Ci się w oczy ile różnych rzeczy można skonfigurować przy pomocy Menadżera Tagów Google. Manager jest bardzo przydatnym narzędziem i mocno zachęcam do zgłębiania możliwości jakie oferuje. Jeśli miałbyś problemy lub z innych względów nie chcesz zaznajamiać się z GTM to zgłoś się do mnie i postaram się pomóc.
Potrzebujesz pomocy w instalacji Google Tag Manager?