Ostatnia aktualizacja 5 grudnia, 2022 at 11:00 am
Jak nadać dostęp do Google Analytics?

Nadanie dostępu do Google Analytics jest bardzo proste. Powiedziałbym, że nawet łatwiejsze niż nadawanie dostępu do konta Google Ads. Odpowiedzmy najpierw na pytanie czym jest Google Analytics?
Jest to bezpłatne narzędzie od firmy Google. Dzięki niemu sprawdzić statystyki ruchu w Twoim serwisie, dowiesz się co robią użytkownicy – jakie podstrony najczęściej odwiedzają, jaki jest współczynnik odrzuceń, czy dokonują konwersji, a jeśli prowadzisz sklep internetowy – zobaczysz wartość sprzedaży i które kanały dotarcia do użytkowników są najskuteczniejsze. To tylko kilka informacji, które sprawdzisz w tym narzędziu. Jest ono dużo bardziej rozbudowane, ale dzisiaj skupmy się tylko o nadawaniu dostępów do Google Analytics.
Po co nadajemy dostęp do Google Analytics?
Dostęp do tego narzędzia jest niezbędny w dla freelancerów Google Ads, czy agencji marketingowych. Dzięki niemu można oceniać skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych. Niestety często zdarza się, że jest ono niepoprawnie skonfigurowane, co uniemożliwia analizę. Dlatego też pierwszym zadaniem powinna być jego poprawna konfiguracja, np. wykluczenie bramek płatności, ustawienia zdarzeń, a nawet tak proste rzeczy jak ustawienie strefy czasowej i waluty. Przejdźmy zatem do konkretów:
Nadawanie dostępu do Google Analytics – krok po kroku:
- W celu nadania dostępu musisz zalogować się do usługi Google Analytics. PAMIĘTAJ: konto z którego się logujesz musi mieć uprawnienia administratora, żeby dodać użytkownika.
- Po zalogowaniu w dolnym lewym rogu ekranu znajdziesz przycisk ADMINISTRACJA (kształtem przypominającym koło zębate):


Zacznij oszczędzać budżet reklamowy z pomocą specjalisty Google Ads
- W przypadku Google Analytics 4 zobaczysz tylko ADMINISTRACJA.
- Następnie zobaczysz trzy kolumny (w przypadku Google Analytics 4 tylko dwie) – od lewej będzie to Konto, następnie Usługa, a na końcu Widok Danych (tylko Universal Analytics).
- Możesz zobaczyć, że w każdej kolumnie masz opcje zarządzania dostępem. Najlepiej jest dodać użytkownika do konta.

- Pojawi się nowa zakładka, a na niej zobaczysz kto już ma dostęp do Twojego konta i z jakimi uprawnieniami.
- W prawym górnym rogu zobaczysz okrągły niebieski “plusik (podobny do tego, gdy nadawaliśmy dostęp do konta Google Ads) – kliknij go i wybierz “Dodaj użytkowników”.

- Wprowadź adres email użytkownika. WAŻNE: nowy użytkownik musi mieć adres email powiązany z kontem Google.
- “Powiadom nowych użytkowników e-mailem” – pozostaw zaznaczone.
- Teraz musisz zdecydować jaką rolę nadać nowemu użytkownikowi. Sugeruję nadawać uprawnienia Administratora, bo łatwiej będzie łączyć pozostałe usługi Google. Często agencje mają osobne maile dla działu SEM i SEO. Dlatego zaoszczędzisz sobie czasu, gdy z takimi uprawnieniami będą mogli sami dodawać konkretnych pracowników agencji.
- Po wpisaniu adresu email i wybraniu odpowiedniego dostępu do konta Google Analytics, wystarczy już kliknąć “Dodaj” w prawym górnym rogu.
- Nowy użytkownik zostanie powiadomiony maile i pozostanie mu tylko zaakceptować zaproszenie.
Czy to już wystarczy, żeby nadać dostęp do konta Google Analytics?
Tak. To już wszystko co trzeba zrobić. Teraz pozwól działać specjaliście. Powinien on dokładnie sprawdzić ustawienia i wprowadzić niezbędne poprawki. Oceni on skuteczność prowadzonych działań. Zwłaszcza jeśli korzystasz z audytu konta Google Ads. Specjalista dowie się jak jest wydatkowany budżet, które kampanie (nie)realizują założone cele biznesowe, jak konwertują użytkownicy i gdzie wprowadzić skuteczne zmiany. Istotne jest również stworzenie list odbiorców, które mogą być używane do remarketingu, np. w celu wyświetlania banerów graficznych użytkownikom, którzy nie dokonali konwersji w ciągu ostatniego miesiąca. Na banerze można umieścić specjalny kod, dzięki któremu użytkownicy otrzymają rabat, co może ich przekonać do ponownych odwiedzin Twojego serwisu i finalnie… dokonania zakupu.
Mam nadzieję, że nadawanie dostępów do Google Analytics jest już dla Ciebie zrozumiałe. Moim zdaniem jest nawet prostsze niż nadawanie dostępów do konta Google Ads.
Jak odebrać dostęp użytkownikowi do konta Google Analytics?
Gdybyś chciał odebrać dostęp do konta Google Analytics, bo zakończyłeś współpracę z agencją lub freelancerem – przejdź do zakładki “Zarządzanie dostępem do konta” (patrz zdjęcie powyżej). Z listy użytkowników wybierz komu chcesz odebrać dostęp i po prawej stronie będzie przycisk w kształcie trzech pionowych kropek. Kliknij go i zobaczysz możliwość usuwania dostępu.
Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu kampanii Google Ads?