Jak skutecznie wykorzystać pozycjonowanie lokalne (SEO) i zdobyć popularność w regionie?
- Jak skutecznie wykorzystać pozycjonowanie lokalne (SEO) i zdobyć popularność w regionie?
- Pozycjonowanie lokalne – co to jest?
- Czym jest pozycjonowanie lokalne?
- Wizytówka firmy w Google – główne korzyści
- Jakie korzyści daje lokalne pozycjonowanie stron (local SEO)?
- Dla kogo jest lokalne SEO?
- Na czym w praktyce polega SEO lokalne?
- Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?
- Sprawdź pozostałe wpisy na blogu
Pozycjonowanie lokalne – co to jest?
Pozycjonowanie jest jednym z najważniejszych elementów przybliżających markę do najważniejszego celu biznesowego: zdobycia klienta. Walka o jak najwyższe miejsce na liście wyników Google jest szczególnie zacięta w przypadku mocnych, z reguły ogólnych fraz kluczowych. Przebicie się przez ogromną konkurencję, dysponującą w zasadzie nieograniczonymi środkami na SEO, to nie lada wyzwanie. Pewną alternatywą dla mniejszych firm, zwłaszcza tych działających w konkretnym regionie lub mieście, jest pozycjonowanie lokalne.
Czym jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne to działania SEO, których celem jest uzyskanie przez stronę internetową jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na określonym obszarze (np. województwie, mieście, a nawet dzielnicy miasta). Nazwa tego obszaru jest zwykle ujęta w zapytaniu użytkowników, czego efektem są frazy typu „fryzjer Ursynów” czy „remont Kraków”.
Celem osób, które formułują zapytania lokalne, jest znalezienie firm znajdujących się w konkretnej lokalizacji. Pomaga im w tym jeden z algorytmów Google, który do ustalenia wyników wyszukiwania wykorzystuje geolokalizację. Oznacza to, że użytkownicy znajdujący się w różnych miejscach mogą po wpisaniu tego samego hasła w wyszukiwarce otrzymać zupełnie inne wyniki. Co ciekawe, algorytm działa nawet wtedy, gdy fraza kluczowa nie zawiera nazwy miasta lub regionu, o czym możesz się łatwo przekonać, wpisując w wyszukiwarkę hasła „fryzjer” lub „remont”.
Wizytówka firmy w Google – główne korzyści
Zanim dowiesz się, jak założyć wizytówkę Google Moja Firma (Profil Firmy w Google), odpowiedzmy sobie na pytanie, dlaczego warto to zrobić. Przede wszystkim dlatego, że jest to całkowicie darmowa platforma promocyjna Twojej marki, której stworzenie zajmie Ci nie więcej niż 5 minut (oczywiście jeśli masz pod ręką wszystkie niezbędne informacje o firmie). Nic zatem nie tracisz, a jak pokazują dane – możesz tylko zyskać. Z raportu BrightLocal wynika, że 97% użytkowników szuka lokalnych firm w Internecie, a 64% wykorzystuje Profil Firmy w Google, by znaleźć dane kontaktowe. Co druga firma uzyskuje ponad 1000 wyświetleń wizytówki miesięcznie – gra jest zatem warta świeczki.
Czym różni się pozycjonowanie od pozycjonowania lokalnego? Odpowiedź na to pytanie zacznę przekornie, bo od podobieństw. Cel jest ten w zasadzie ten sam – zwiększenie widoczności strony internetowej i dotarcie z ofertą Twojej firmy do potencjalnego klienta. Zakres działań niezbędnych do osiągnięcia tego celu również jest zbliżony. Różnica polega więc przede wszystkim na obszarze geograficznym, w którym chcesz promować swoją ofertę. W przypadku pozycjonowania regionalnego jest on zawężony do konkretnego miasta/regionu, z kolei ogólne działania SEO są prowadzone z myślą o klientach z całego kraju (a nawet świata, jeśli firma ma zasięg międzynarodowy).
Potrzebujesz pomocy w lokalnym marketingu?
Jakie korzyści daje lokalne pozycjonowanie stron (local SEO)?
Biorąc pod uwagę ogólne korzyści, pozycjonowanie lokalne nie różni się niczym od standardowego SEO – zwiększa widoczność strony wyszukiwarce Google, co wpływa korzystnie na ruch na stronie i konwersje. Dlaczego więc warto inwestować czas i pieniądze w działania związane z frazami lokalnymi, skoro te ogólne mają większy potencjał (są częściej wyszukiwane)? Powodów jest co najmniej kilka.
Praktyczne zalety pozycjonowania fraz lokalnych:
Za lokalnym SEO przemawiają również liczby. Podczas konferencji Secrets of Local Search z 2018 roku zaprezentowano statystyki, według których aż 46% wyszukiwań w Google ma charakter lokalny [1]. Z raportu przygotowanego przez Visual Objects wynika z kolei, że aż 76% osób szuka firmy w internecie, zanim odwiedzi ją w fizycznej lokalizacji. Wniosek? Pozycjonowanie lokalne w realny sposób może przyczynić się do zwiększenia liczby Twoich klientów.
Dla kogo jest lokalne SEO?
Strategią pozycjonowania lokalnego – co podpowiada już sama definicja – powinny zainteresować się przede wszystkim przedsiębiorstwa prowadzące swoją działalność na określonym obszarze. Poza wspomnianymi już zakładami fryzjerskimi i firmami remontowymi, mogą to być przykładowo restauracje, sklepy stacjonarne czy warsztaty samochodowe. Nie oznacza to jednak, że firmy działające na terenie całej Polski, zwłaszcza zdalnie (np. sklepy internetowe lub agencje marketingowe), muszą koncentrować się wyłącznie na frazach ogólnych.
Czasami jest wręcz odwrotnie – w końcu osoby mieszkające w konkretnym regionie lub mieście również należą do grupy ich potencjalnych klientów. To, że użytkownicy wyszukują usług i produktów przy pomocy fraz lokalnych, nie oznacza automatycznie, że skorzystają z oferty firmy znajdującej się blisko ich miejsca zamieszkania. Za przykład niech posłuży butikowa agencja SEO, która ma swoją siedzibę w niewielkiej miejscowości. Jeśli uwzględni ona w swoich działaniach frazy lokalne (np. „pozycjonowanie stron internetowych Sosnowiec”, „agencja SEO sosnowiec” czy „pozycjonowanie lokalne Katowice”), jej szanse na zdobycie klienta z tych okolic będą dużo większe.
Na czym w praktyce polega SEO lokalne?
Podobnie jak w przypadku pozycjonowania ogólnego, SEO lokalne wymaga działań on-site (w obrębie witryny) i off-site (poza witryną). Pierwszym etapem pracy jest zapoznanie się z aktualną sytuacją strony internetowej, a więc przeprowadzenie audytu SEO. Składa się na niego m.in. analiza kluczowych parametrów (m.in. szybkości ładowania, responsywności, meta tagów, linków) oraz ocena optymalizacji treści na stronie (głównie struktury tekstów i nagłówków). Raport z audytu jest swego rodzaju diagnozą i listą wskazówek, które ułatwiają stworzenie i wdrożenie skutecznego planu działań.
Działania on-site
Co oczywiste, w przypadku działań on-site (optymalizacja strony) należy zadbać o obecność na stronie słów kluczowych (powinny być one naturalnie wplecione w treści) i nazw lokalizacji w Tag Title. Dobrym pomysłem jest także umieszczenie na Google Maps wizytówki Google Moja Firma. Narzędzie to – nawiasem mówiąc – jest ważne również z innych powodów. Jak wskazują statystyki, korzysta z niego aż 2 na 3 użytkowników szukających danych kontaktowych do firmy. W przypadku wizytówki lokalnej firmy warto zadbać o m.in. numer telefonu, adres firmy, stronę internetową, a także linki do profili Social Media. I najważniejsze – pozyskać nowe opinie na wizytówce.
Jeśli jeszcze nie ma Cię na Mapach Google, możesz – a nawet musisz – zmienić to w ciągu kilku minut. Instrukcję wraz ze wskazówkami znajdziesz w innym wpisie na moim blogu: Jak założyć wizytówkę Google Moja Firma?
Działania off-site
Działania prowadzone poza obrębem witryny polegają przede wszystkim na pozyskiwaniu wartościowych linków przychodzących (proces ten jest nazywany link buildingiem). Ze względu na specyfikę lokalnego SEO, warto tu skupić się na publikacjach w regionalnych portalach. Dodatkową korzyścią – oprócz linku prowadzącego do Twojej strony – jest dotarcie z informacją o firmie i jej ofercie do lokalnej społeczności. A właśnie taki cel stoi za lokalnym pozycjonowaniem.
Ile kosztuje pozycjonowanie lokalne?
Koszt pozycjonowania lokalnego zaczyna się od kilkuset złotych i jest niższy niż koszt pozycjonowania ogólnego. Określenie konkretnych widełek cenowych jest jednak bardzo trudne, ponieważ kwota zależy od wielu czynników – konkurencji, branży, jakości strony internetowej, liczby i rodzaju fraz kluczowych, dokładnego zakresu działań, oczekiwanych efektów czy wybranego modelu płatności.
Zależy również od tego, komu powierzysz to zadanie. Nie jest tajemnicą, że miesięczny abonament w agencji SEO będzie droższy niż współpraca ze sprawdzonym freelancerem. Jeśli planujesz zdecydować się na tę drugą opcję, zapraszam Cię do kontaktu. Sprawdź, co mogę dla Ciebie zrobić: Usługi SEO – freelancer.
Źródła danych:
Masz problem z reklamą swojego biznesu? Pozwól, że Ci pomogę