Ostatnia aktualizacja 10 kwietnia, 2023 at 01:17 am
Jak zacząć reklamować się w internecie, nie znając się na marketingu internetowym? Krótki poradnik dla początkujących!
Reklama internetowa jest bardzo pozytywnie oceniana w świecie biznesu, a także polecana przez coraz więcej osób. Często jednak możemy po prostu nie znać się na internecie, nigdy wcześniej nie korzystać z niego w poszukiwaniu klientów i nie znać się na marketingu internetowym. Miejsce to może jednak pozyskiwać dla nas klientów i nawet nie znając się na marketingu internetowym możemy pozyskiwać odbiorców właśnie w taki sposób. Jak zatem to zrobić i jak zacząć reklamować się w internecie nie znając się na nim? Szczegóły poniżej.
Jak zacząć reklamować się w internecie? Zacznij od określenia potrzeb
Pierwszym elementem, który musimy wykonać, jeśli chcemy zareklamować się w internecie i nie znamy się na marketingu internetowym, jest po prostu ocenianie tego, czego oczekujemy od takiej reklamy. Trudno byłoby osiągnąć coś, czego nie zdefiniowaliśmy na początku reklamy internetowej. Powinniśmy zatem tak po prostu zastanowić się, na czym nam najbardziej zależy.
Przeważnie będzie to pozyskiwanie klientów dla naszego biznesu i generowanie większych zarobków. Niektóre marki mogą chcieć stworzyć całą cyfrową infrastrukturę, taką jak strona internetowa, profile w mediach społecznościowych czy reklamy, aby móc prezentować się w internecie. Jeszcze inne osoby mogą chcieć po prostu przeznaczać nadwyżki finansowe na dodatkową reklamę czy wręcz odwrotnie spróbować reklamy internetowej bez wydawania dużych środków. Im dokładniej określimy cel, który chcemy osiągnąć, tym łatwiej będzie nam zareklamować się w internecie. Może być to jeden konkretny cel albo kilka różnych o różnych priorytetach. Zależy to tylko od nas. Powinniśmy jednak przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań przemyśleć, na czym nam najbardziej zależy i co właściwie chcemy osiągnąć, zaczynając reklamę internetową.
Freelancer czy agencja marketingowa?
Jeśli nie znamy się na marketingu internetowym, będziemy musieli skorzystać z pomocy freelancera Google Ads lub freelancera SEO, ewentualnie agencji marketingowych. To właśnie te osoby i firmy będą zajmowały się naszą promocją, a my będziemy oczekiwali jedynie na napływ nowych klientów i ich obsługę w naszej firmie. Nie musimy jednak znać się na marketingu internetowym, aby choćby wstępnie ocenić różnice między freelancerem a agencją marketingu internetowego. Jest to bardzo ważne, aby udać się do kompetentnej osoby, by nie zostać oszukanym, a także odnieść najlepsze możliwe korzyści.
Choć nie znamy się na reklamie internetowej, działając w biznesie, bardzo dobrze będziemy potrafili ocenić czy dana marka jest wiarygodna, rzetelna, a także czy posiada spójny wizerunek oraz, czy coś budzi nasze wątpliwości. Po wybraniu kilku podmiotów np. z reklam lub z wyszukiwarki Google powinniśmy porównać ich oferty. Możemy również sprawdzić ich cenniki i porównać je na tle innych konkurencyjnych marek, aby dowiedzieć się czy powierzymy nasz marketing agencji, czy freelancerowi. Obowiązkowo powinniśmy również sprawdzić opinie i rekomendacje w różnych niezależnych miejscach. Im więcej informacji zbierzemy na temat konkretnych firm, tym łatwiej będziemy mogli podjąć decyzję do kogo się zwrócić.
Bardzo dobrym pomysłem jest również zapytanie innych osób, które znają się na marketingu internetowym. Możemy zrobić to np. na Facebooku na grupach tematycznych, gdzie znajdziemy wielu pasjonatów marketingu internetowego, a także klientów, którzy już korzystają z usług freelancera. Często na zadane takie pytanie, otrzymamy wiele różnych i niezależnych odpowiedzi.
Kampanie Google Ads, pozycjonowanie i analityka internetowa
Prywatne konsultacje to dobry pomysł na początek
Jeśli nie znamy się na marketingu internetowym, a chcemy się w nim promować, możemy również korzystać z prywatnych konsultacji. Są one oferowane zarówno przez agencje marketingowe, jak i indywidualnych specjalistów Google Ads i SEO. Wyglądają podobnie do konsultacji lekarskiej czy prawniczej, gdzie specjalista poświęca nam pewną ilość czasu i rozmawia z nami na temat promocji internetowej. Dzięki takim niezobowiązującym rozmowom będziemy mogli uzyskać wiele przydatnych informacji, a także sprawdzić jakie pomysły na marketing internetowy naszej marki mają różni niezależni od siebie specjaliści. Dzięki temu będziemy mogli też wybrać bardziej świadomie sposób reklamy i udać się do freelancera, z którym będziemy chcieli współpracować.
Skorzystaj z darmowej konsultacji! Zarezerwuj termin
Zleć promocję w sieci
Gdy wybierzemy już z kim chcemy współpracować, wystarczy po prostu się skontaktować. Najczęściej zostaniemy zaproszeni na osobiste spotkanie lub jeśli freelancer działa w innej części Polski, załatwimy wszystkie kwestie przez internet — mailowo lub w postaci wideokonferencji. Podczas zlecenia promocji powinniśmy przekazać podmiotowi wszystkie informacje o naszej marce, celu który chcemy osiągnąć, a także jak najdokładniej powiedzieć, na czym nam zależy. Jako że nie znamy się na marketingu internetowym, możemy być dopytywani o wiele różnych kwestii, których nie powiedzieliśm. Nie powinniśmy się tego obawiać, gdyż specjaliści na co dzień współpracują z wieloma osobami nieznającymi się na marketingu internetowym i nie jest to nic złego.
W agencjach umowy często opiewają na na wysokie sumy lub długą współpracę. W przypadku współpracy z freelancerem zazwyczaj nie ma tego problemu. Zawsze warto dopytać, co będzie robione w ramach umowy i jaki jest harmonogram działań czy też strategia marketingowa. Dzięki temu łatwiej nam ocenić, czy ktoś wywiązuje się z ustaleń.
Oceń wyniki
Jeśli nie znamy się na marketingu internetowym, a chcemy promować markę w taki sposób, powinniśmy przede wszystkim oceniać wyniki, jeśli już rozpoczniemy współpracę ze specjalistą lub agencją. Jest to bardzo ważny element, zwłaszcza dla osób, które nie potrafią na bieżąco oceniać poszczególnych działań, czy pracy agencji. Powinniśmy zatem sprawdzać, czy dana współpraca marketingowa opłaca się nam i przynosi zyski. Jeśli tak nie jest i agencja marketingowa nie przynosi efektów to powinniśmy rozważyć zmianę agencji na freelancera, gdyż wypracowanie przynajmniej małych profitów nie jest karkołomnym zadaniem.
Jeśli nie znamy się na digital marketingu, a chcemy ocenić opłacalność takich działań, powinniśmy po prostu porównać środki jakie wydajemy na reklamę do korzyści, które otrzymujemy. Nie ma jednej konkretnej miary, tabeli z wynikami czy statystyk, które powiedzą nam, czy dana reklama jest opłacalna czy nie. To my samodzielnie powinniśmy zadecydować czy koszt pozyskania klienta lub uzyskania innej konwersji jest dla nas zadowalający. Warto również ocenić czy uzyskujemy odpowiednio dużą ilość klientów, a także czy współpraca z agencją marketingową spełnia nasze oczekiwania.
Nie musimy używać do tego celu wielu wskaźników czy narzędzi, a proste wyliczenia będę najlepszym rozwiązaniem. Opcją z której możemy skorzystać, jeśli nie znamy się na marketingu internetowym, a wydajemy duże budżety reklamowe, jest zlecenie audytu innej agencji marketingowej lub freelancerowi. Dzięki temu dowiemy się, czy wykonywane działania marketingowe przez agencję z którą współpracujemy, są skuteczne i rzetelne.
Nie znasz się na marketingu internetowym? Zdobądź wiedzę samodzielnie!
Jeśli chcemy reklamować się w internecie, a nie znamy się na marketingu internetowym, budowaniu marki cyfrowej, czy w nowych technologiach, możemy również nabyć taką wiedzę. Jeśli nie należymy do tych osób, których po prostu internet nie jest mocną stroną, będziemy mogli w dość krótkim czasie, przynajmniej w podstawowym stopniu, opanować wiedzę o marketingu internetowym.
Do dyspozycji otrzymujemy wiele różnego rodzaju wiedzy. Mogą być to kanały tematyczne na YouTube, grupy tematyczne na Facebooku, e-booki czy portale o tematyce marketingu internetowego. Tradycjonalistom do gustu z pewnością przypadną tradycyjne książki o marketingu internetowym, które możemy kupić w realnych sklepach. Możemy również dyskutować na forach tematycznych czy w innych miejscach, gdzie znajdują się specjaliści i pytać ich o wszystkie kwestie, które nas nurtują.
Zwiększanie wiedzy o marketingu internetowym będzie bardzo dobrym pomysłem, gdyż jest to świetna inwestycja. Marketing ogólnie pozwala nam zdobywać uznanie na rynku i nowych klientów. Często będziemy również zadowoleni ze współpracy z freelancerem i będziemy chcieli kontynuować działania w większym zakresie. Warto zatem zainwestować czas, a nawet środki, aby regularnie uczyć się tej części prowadzenia marki. W przyszłości wiedza ta z pewnością zaowocuje i będziemy mogli sami promować naszą markę, a przynajmniej podejmować decyzje bardziej świadomie.
Proste sposoby reklamy
Gdy nie znamy się na marketingu internetowym, przede wszystkim warto stawiać na proste sposoby reklamowe. Zastanawiasz się jak reklamować firmę usługową? Przeczytaj mój poprzedni wpis. Dzięki temu będziesz mógł łatwiej poznawać świat reklamy internetowej i samodzielnie uczyć się jej obsługi. Będziesz miał również większą kontrolę nad tym procesem, gdyż niektóre kwestie będziesz mógł zauważyć, czy oceniać samodzielnie. Na jakie sposoby marketingu internetowym warto stawiać w pierwszej kolejności, jeśli nie znamy się na takiej reklamie?
Przede wszystkim będą to sposoby promocji marki związane z mediami społecznościowymi. Przeważnie co nieco o nich wiemy, a często nawet posiadamy nasze prywatne profile. Możemy zatem poprosić o założenie profilu marki na Facebooku czy Instagramie lub na YouTube. Dzięki temu będziemy widzieli, jak powstaje cały proces promowania naszej marki i będziemy rozumieli, na czym polega. Jest to dużo łatwiejsze do zrozumienia niż pozycjonowanie strony internetowej czy prowadzenie kampanii reklamowych Google Ads czy Facebook Ads. W takich sytuacjach jesteśmy całkowicie odcięci od informacji i nie możemy samodzielnie poznawać marketingu. Jeśli zamierzamy go poznać i dłużej reklamować się w ten sposób, warto wybierać na początek naszej przygody takie sposoby reklamy, które będziemy mogli zrozumieć i w których będziemy mogli rozwijać naszą wiedzę. Przy niektórych prostych sposobach marketingu internetowego będziemy mogli również samodzielnie pomagać lub nawet go współtworzyć. Będzie to z pewnością interesujące, a także satysfakcjonujące, gdyż nie znając się na marketingu internetowym, będziemy mogli pomagać w promocji naszej marki i zdobywaniu klientów.