Wizytówka Google Moja Firma – wszystko, co musisz wiedzieć
- Wizytówka Google Moja Firma – wszystko, co musisz wiedzieć
Istnieje wiele sposobów na zwiększenie widoczności w sieci. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, które w tym zakresie dają social media, reklama Google Ads lub SEO. Zdarza się jednak, że ignorują potencjał prostych i skutecznych narzędzi, takich jak Profil Firmy w Google. Co możesz dzięki niemu osiągnąć? Jak dodać wizytówkę Google i na co zwrócić szczególną uwagę?
Czym jest wizytówka Google Moja Firma?
Profil Firmy w Google to darmowe narzędzie Google, dzięki któremu możesz utworzyć wizytówkę swojej organizacji. Będzie ona wyświetlana na Mapach Google oraz w wyszukiwarce internetowej. W praktyce jest to zatem dodatkowa szansa na przedstawienie potencjalnym klientom Twojej firmy i jej produktów lub usług.
Podobnie jak klasyczna wizytówka papierowa, również ta Google’owska umożliwia podanie najważniejszych informacji o przedsiębiorstwie – adresu siedziby, adresu strony internetowej czy danych kontaktowych. Na tym jednak podobieństwa się kończą. Profil Firmy w Google daje Ci bowiem dużo większe możliwości: od prezentacji oferty, przez bezpośrednią komunikację z klientami, aż po budowanie wizerunku marki w sieci.
Wizytówka firmy w Google – główne korzyści
Zanim dowiesz się, jak założyć wizytówkę Google Moja Firma (Profil Firmy w Google), odpowiedzmy sobie na pytanie, dlaczego warto to zrobić. Przede wszystkim dlatego, że jest to całkowicie darmowa platforma promocyjna Twojej marki, której stworzenie zajmie Ci nie więcej niż 5 minut (oczywiście jeśli masz pod ręką wszystkie niezbędne informacje o firmie). Nic zatem nie tracisz, a jak pokazują dane – możesz tylko zyskać. Z raportu BrightLocal wynika, że 97% użytkowników szuka lokalnych firm w Internecie, a 64% wykorzystuje Profil Firmy w Google, by znaleźć dane kontaktowe. Co druga firma uzyskuje ponad 1000 wyświetleń wizytówki miesięcznie – gra jest zatem warta świeczki.
Wizytówka firmy Google – korzyści:
Wizytówka jest także elementem, który wpływa na pozycjonowanie lokalne. Wyświetlenie firmy w Mapach Google konkretnemu użytkownikowi zależy od wielu czynników. Najważniejsze to odległość, zgodność profilu przedsiębiorstwa z zapytaniem oraz popularność firmy. W dużym stopniu to od Ciebie zależy, czy Twoja wizytówka pojawi się w wynikach wyszukiwania Google Maps. Dlatego tak ważna jest optymalizacja profilu: stworzenie właściwej nazwy, uzupełnienie opisu i danych kontaktowych, wybór odpowiednich kategorii, a także regularne prowadzenie działań, o czym napiszę więcej w dalszej części tekstu.
Potrzebujesz pomocy w prowadzeniu kampanii Google Ads?
Jak założyć wizytówkę Google?
Aby stworzyć wizytówkę, musisz posiadać konto Google. Możesz skorzystać z własnej poczty Gmail lub założyć nowy profil na potrzeby firmowe. Nie wybieraj jednak rzadko używanego konta, o którym po czasie możesz zapomnieć – dzięki temu ograniczysz ryzyko utraty dostępu do swojej wizytówki.
Masz już konto Google? Przejdź zatem na stronę https://www.google.com/intl/pl_pl/business/, zaloguj się do panelu Google Moja Firma i postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.
Wizytówka Google – jak zrobić? Instrukcja krok po kroku
Krok 1. Wpisz nazwę swojej firmy. Najlepiej, jeśli będzie to standardowa, realna nazwa firmy – bez dodatkowych sloganów lub sztucznie dopisanych fraz kluczowych.
Krok 2. Wybierz rodzaj działalności. Możesz zaznaczyć wszystkie opcje, które odpowiadają profilowi Twojego przedsiębiorstwa.
Krok 3. Podaj adres sklepu internetowego (opcjonalnie).
Krok 4. Uzupełnij odpowiednią kategorię działalności. Po tym, jak zaczniesz wpisywać pierwsze litery, formularz wyświetli Ci podpowiedzi. Wybierz ten wariant, który najprecyzyjniej opisuje Twoją firmę (np. sklep mięsny zamiast sklep). Po utworzeniu wizytówki możesz dodać 9 kategorii dodatkowych, jednak każda z nich powinna w rzeczywisty sposób opisywać rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności. Nie warto przesadzać z liczbą kategorii.
Krok 5. Wpisz adres swojej firmy. Może się zdarzyć tak, że w Mapach Google do tego adresu są już przypisane inne firmy – wtedy w panelu zobaczysz ich listę. Jeśli zauważysz tam swoją firmę, wybierz ją. Jeśli nie – zaznacz wariant Żadna z tych opcji nie pasuje i przejdź dalej.
Krok 6. Dodaj numer telefonu do Twojej firmy (opcjonalnie).
Krok 7. Dodaj firmę do Google Maps. Naciśnięcie przycisku Dalej oznacza utworzenie profilu. W kolejnych krokach możesz uzupełnić szczegółowe informacje o swojej firmie.
Krok 8. Dostosuj Profil Firmy. W panelu wyświetli Ci się kilka plansz z pytaniami o funkcjonowanie Twojej firmy. Warto od razu uzupełnić godziny otwarcia, dodać krótki opis (do dyspozycji masz 750 znaków ze spacjami) oraz wgrać logo i zdjęcia. Wszystkie te dane możesz później edytować.
Krok 9. Zweryfikuj swoją firmę! Teraz musisz udowodnić, że Twoja firma istnieje naprawdę, a Ty jesteś jej właścicielem.
Weryfikacja wizytówki – Jak to zrobić
Google posiada 5 głównych metod weryfikacji:
Zapewne zastanawiasz się teraz, kto korzysta z opcji nagrywania filmu lub czeka 2 tygodnie na kartkę pocztową od Google, skoro można szybko zweryfikować profil kodem z SMS-a. Właściciele firm nie zawsze mają wybór – dostępność poszczególnych wariantów zależy od kilku czynników m.in. rodzaju prowadzonej działalności.
Zweryfikowanie Profilu Firmy w Google to nie wszystko
Zdarza się, że po weryfikacji przez Google przedsiębiorcy kończą swoje działania z wizytówką. Firma jest w wyszukiwarce oraz Mapach Google – czego chcieć więcej?
Otóż można, a nawet trzeba chcieć więcej – wizytówka wpływa bowiem na wizerunek Twojego przedsiębiorstwa, a dla klientów jest źródłem cennych informacji na temat Twojej firmy. Warto więc o nią dbać, tak jak dbasz o social media swojej firmy. Aktualizuj dane firmy, odpowiadaj na pytania klientów, dodawaj newsy, informuj o nowych usługach lub produktach. Ponadto regularnie sprawdzaj, czy na Twoim profilu nie pojawiają się zmiany – w końcu o ich wprowadzenie może wnioskować każdy użytkownik Google.
Ważną rolę – nie tylko wizerunkową, lecz także zwiększającą widoczność Twojej firmy w sieci – odgrywają opinie Google. Dlatego zachęcaj zadowolonych klientów do dodania pozytywnych recenzji, a w przypadku pojawienia się negatywnych – nie zostawiaj ich bez odpowiedzi. Przy okazji pamiętaj, że opinie powinny być prawdziwe. Wprawdzie algorytmy różnie radzą sobie z wykrywaniem i usuwaniem tych fałszywych, ale coraz częściej interesuje się nimi UOKiK.
Wizytówka w Google – FAQ
Dodawanie firmy do Google Maps to proces, w trakcie którego możesz mieć wiele pytań lub wątpliwości. Na te, które pojawiają się najczęściej, odpowiadam poniżej.
Czy wizytówka Google jest płatna?
Nie – to narzędzie jest bezpłatne. Ale znajdą się tacy, którzy będą twierdzili inaczej. Niestety, niektóre firmy wykorzystują to, że początkujący przedsiębiorcy nie wiedzą, jak zrobić wizytówkę Google. Przekazują im nieprawdziwe informacje o opłatach za założenie profilu lub przedłużenie jego ważności. To zwykłe oszustwo.
Dlaczego nie widać firmy w Google Maps?
Najbardziej prawdopodobną przyczyną jest brak weryfikacji firmy – informację tę znajdziesz na swoim Profilu Firmy w Google. Innymi powodami mogą być m.in. niedawna edycja informacji lub stworzenie profilu niezgodnego ze wskazówkami i zasadami Google.
Jak usunąć wizytówkę firmy z Google?
Aby usunąć Profil Firmy w Google, rozwiń opcję Więcej i wybierz Ustawienia profilu firmy. Następnie naciśnij kolejno przyciski Usuń profil firmy i Usuwanie treści i menedżerów profilu. Pamiętaj, że jest to działanie nieodwracalne.
A jak usunąć wizytówkę GMF, jeśli zarządzasz kilkoma profilami firmy? Na stronie głównej Menedżera Profilu Firmy wybierz ten profil, który chcesz usunąć, a następnie naciśnij kolejno przyciski: Działania, Usuń firmy i Usuń. W ten sposób możesz również usunąć kilka profili jednocześnie.
Jak zmienić zdjęcie w wizytówce Google?
Jako właściciel firmy możesz dodać do swojej wizytówki wiele zdjęć, a jedno z nich oznaczyć jako zdjęcie główne. Jeśli po czasie zechcesz je zmienić, możesz skorzystać z dwóch opcji. W wyszukiwarce wystarczy kliknąć opcję Dodaj zdjęcie, a następnie – Zdjęcie główne lub logo. Z kolei w Mapach Google wybierz opcję Edytuj profil, a potem – Zdjęcie główne lub logo.
Wszystkie dodane przez siebie zdjęcia możesz usunąć z poziomu profilu. Pamiętaj jednak, że w wizytówce Twojej firmy mogą również pojawić się fotografie dodane przez klientów. Niestety, nie możesz samodzielnie ich usunąć – musisz skorzystać z opcji Zgłoś problem i poczekać, aż Google rozpatrzy Twoją prośbę o usunięcie.
Masz problem z reklamą swojego biznesu? Pozwól, że Ci pomogę